Divoká stvoření jižního světa
Benh Zeitlin natočil magický snímek, v němž se sny proplétají s realitou a syrovost s poetikou.
V zapomenuté, ale svérázné komunitě, která sídlí v bažinatém kraji u
mrtvého ramene řeky, odděleném od zbytku světa rozsáhlou ochrannou
hrází, žije šestiletá Hushpuppy. Maminku už dávno nemá a její milovaný
otec Wink je divoch, který je neustále mimo domov, a tak je osamělá
Hushpuppy odkázaná na společnost polodivé zvěře. Vnímá přírodu jako
křehké spletivo živoucích, dýchajících věcí, v němž celý vesmír závisí
na tom, aby do sebe všechno dokonale zapadalo. A když se po bouři
zvedne stoletá voda a obklopí jejich město a tatínek naráz onemocní a
divoká prehistorická zvířata obživnou a vylezou ze svých zamrzlých
hrobů, Hushpuppy zjistí, že přirozený řád všeho, co jí bylo nadevše
drahé, se začíná rozpadat. Malá hrdinka se zoufale snaží dát svůj svět
zase do pořádku, aby zachránila svého nemocného otce i potápějící se
vesnici, nejtěžším úkolem pro ni ovšem bude vůbec přežít nezastavitelnou
katastrofu ohromných rozměrů. (oficiální text distributora)
Forma filmu je opravdu úžasná.
Pak je tu ale obsah. Ono se sice píše, že Divoká stvoření jižních kraji jsou fantasy film, ale ve skutečnosti vycházejí z naprosto reálného základu katastrofy hurikánu Katrina. Není o vyděděncích, kteří nesmí přes hráz do "civilizace", ale o lidech, kteří dobrovolně žijí obklopeni odpadky, jsou špinaví, umolousaní; jsou to bezdomovci holdující alkoholu a opakovaně odmítající výzvy k evakuaci kontaminovaného území, jsou to lidé, kteří, když jsou převezeni do evakuačního centra a je jim nabídnuta lékařská péče, perou se s lékaři a opakovaně utíkají zpět do své lyrické mizérie, bláta a trosek. Je pěkné, že malé šestileté stvoření je nespoutané a umí se postavit tvrdému životu hrdě čelem, ale mě jako matku stejně staré dcery a ještě dvou mladších téměř fyzicky bolelo nezodpovědné a tvrdé jednání jejího otce, který ji místo čisté postele ukládá do starého, špinavého kufru, nechává ji často samotnou a když ví, že je nemocný a asi zemře, místo aby se léčil, připravuje ji na život bez něj tak, že ji hecuje, ať zařve, že je silná a dává si s ní páku.
Samozřejmě, lze namítnout, že jde o poetickou pohádku o kráse a síle divočiny. Když pozorujete malou Hushpuppy, jak drží u ucha různé drobné opeřence, poslouchá tlukot jejich srdíčka a pak jak se přitulí k otci a slyší jeho srdce utichnout, je to velmi silné a myslíte, že na tom souznění s přírodou a hrdém odvrhnutí moderních civilizačích výdobytků přece jen něco je. Ale to byste nesměli vidět předchozí Zeitlinův snímek Glory at Sea, který zpětně vypadá pouze jako přípravná skica pro Divoká stvoření a v níž lze nalézt mnoho společného. Příběh vyprávěný dítětem, skupinu bezdomovců obklopených odpadky, alkohol, všudypřítomnou vodu, společnou stavbu lodi, ověšenou tisícem rozbitých krámů, jeden velký plující odpadek, požár dřevěného přístřešku, večerní párty i s ohňostrojem a běhající postavy s ohněm/rachejtlemi, podobnou hudbu (kterou si, mimochodem, Obama zvolil i pro svou první prezidentskou kampaň - Elysian fields).
Hudba vůbec je velmi silnou stránkou obou filmů, jelikož se jí chudobu a
celkovou mizérii přeživších úspěšně daří transformovat do fantaskního
světa nespoutaných, v podstatě šťastných jedinců. Je to líbivá, silná hudba, která mocně podporuje magičnost snímku a která navzdory všemu, co se v něm odehrává, vzbuzuje sympatie a optimismus. Kdyby ale byla jiná, temná a dramatická, stal by se film rázem znepokojivým sociálním dramatem, obžalobou společnosti, která nechá svoje členy živořit pod hranicí chudoby a lidské důstojnosti. A to už by tak kouzelné a líbivé nebylo.
Benh Zeitlin je bezpochyby velmi talentovaný mladý muž a jsem velmi zvědavá na další jeho filmy, které se snad už nebudou týkat vody a postapokalyptického New Orleans. Z mála prostředků dokázal vydolovat velmi moc a i přes to, že podle mého názoru obsah příliš nekoresponduje s formou, natočil velmi neobvyklý, svěží film, stojící za vidění. Kéž by takové filmy někdo uměl točit u nás.
Štítky
:-)
17. listopad
3D
ABL
alkohol
amnestie
Anastázie Hagenová
Asko nábytek
azyl
Babiš
baby boxy
banky
Bárta
Bém
birthday
Birthplace study
BIS
Blesk
blogování
Breivik
bulvár
code
černá labuť
ČGPS
ČOI
ČSSD
ČT
ČTK
Dělníci bulváru
děti
dětskýma očima
dluhová krize
dobro
dokument
domácí porod
Downton Abbey
EHCR
ekonomie
ENG
EU
euro
Evropa
facebook
fail
farmaceutický průmysl
faux pas
festival tolerance
film
firma
Gallup
gaming
gay parade
globalizace
Google
Gosford Park
Hájek
Havel
homosexuálové
internet
Ivana Königsmarková
Janeček
Janoušek
Japonsko
ježíšek
Jillian Michaels
jxd
Kalousek
kauce
Kavčí hnízdo
Klaus
kmotr
kniha
knihy
knížky pro děti
komunikace
komunisti
korporace
korupce
le fay
legalizace
Leoš Heger
lidská práva
marihuana
marketing
Mašínové
Mat Honan
mateřství
media
média
MMF
multikulturalismus
MZ
Naomi Kleinová
narozeniny
Nečas
negativní hlasy
NFFP
No logo
odboj
odborář
odposlechy
ODS
OSN
osobní
PA
Paumer
plagiátorství
pohádka
policie
politika
porno
porody
Pospíšil
právo
pražská kavárna
prezident
prezidentská milost
prezidentská volba
prohibice
projev
První republika
přímá volba
příroda
radosti
Rath
recenze
Reflex
reklamace
rio
rodina
Roman Smetana
RTS
Rusko
Řecko
senát
seriál
SFŽP
Schwarzenberg
sociální síť
soud
soukromé
soukromí
společnost
SPOZ
spz
starosti
státní maturita
stávka
strasti
superstar
Svobodní
šafr
škola
školství
Šoková doktrína
Šouf
t-mobile
těhotenství
televize
Ternovszky vs. Hungary
Trnka
Umberto Eco
ÚS
vánoce
velezrada
velké wtf
vězení
volby
volební systém
výchova
výzkum
Woody Allen
wtf
zdravotnictví
Zeman
zlo
zodpovědnost
ženy
Žítkovské bohyně
Žádné komentáře:
Okomentovat