Štítky

:-) 17. listopad 3D ABL alkohol amnestie Anastázie Hagenová Asko nábytek azyl Babiš baby boxy banky Bárta Bém birthday Birthplace study BIS Blesk blogování Breivik bulvár code černá labuť ČGPS ČOI ČSSD ČT ČTK Dělníci bulváru děti dětskýma očima dluhová krize dobro dokument domácí porod Downton Abbey EHCR ekonomie ENG EU euro Evropa facebook fail farmaceutický průmysl faux pas festival tolerance film firma Gallup gaming gay parade globalizace Google Gosford Park Hájek Havel homosexuálové internet Ivana Königsmarková Janeček Janoušek Japonsko ježíšek Jillian Michaels jxd Kalousek kauce Kavčí hnízdo Klaus kmotr kniha knihy knížky pro děti komunikace komunisti korporace korupce le fay legalizace Leoš Heger lidská práva marihuana marketing Mašínové Mat Honan mateřství media média MMF multikulturalismus MZ Naomi Kleinová narozeniny Nečas negativní hlasy NFFP No logo odboj odborář odposlechy ODS OSN osobní PA Paumer plagiátorství pohádka policie politika porno porody Pospíšil právo pražská kavárna prezident prezidentská milost prezidentská volba prohibice projev První republika přímá volba příroda radosti Rath recenze Reflex reklamace rio rodina Roman Smetana RTS Rusko Řecko senát seriál SFŽP Schwarzenberg sociální síť soud soukromé soukromí společnost SPOZ spz starosti státní maturita stávka strasti superstar Svobodní šafr škola školství Šoková doktrína Šouf t-mobile těhotenství televize Ternovszky vs. Hungary Trnka Umberto Eco ÚS vánoce velezrada velké wtf vězení volby volební systém výchova výzkum Woody Allen wtf zdravotnictví Zeman zlo zodpovědnost ženy Žítkovské bohyně

sobota 18. ledna 2014

První republika se hlásí k Panství Downton


Foto: Česká televize


Ale zatím se jí to příliš nedaří.

Dávno jsem měla Downton Abbey zařadit mezi mé Stunning series, ale asi proto, že je i u nás velmi populární a vysílá jej ČT, fanoušci jej dobře znají a netřeba nosit luxusní britské dříví do seriálového lesa.

Pouze krátce. Jde o seriál začínající ve vyprávění  rokem 1912, kdy se potopil Titanic a přes první světovou válku pokrývající přibližně stejnou dobu jako naše První republika. V centru dění jsou osudy rodiny Crawleyů. Znáte-li Gosford Park, tak se neubráníte srovnávání. V obém  hrají výteční herci a zejména Maggie Smith v roli Lady Trentham / Grantham je úžasnou spojkou, kvůli níž stojí zato film i seriál vidět. Jestli se někomu zdá, že Dawnton Abbey připomíná klasickou "whodunit", tak se mu to zdá správně. V posledním vánočním díle se k ní dokonce tvůrci ústy výše zmíněné dowager countess hrdě a s typickým humorem přihlásili. Proto taky, i když se na první pohled zdá, že seriál volně plyne a celkem nic se v něm neděje, není vůbec marné dát si některé díly i dvakrát, aby si člověk vychutnal některé obzvlášť povedené dialogy.
Scénář měl ve všech sériích brilantní scénáře a je radost hlavní hrdiny poslouchat. Každá jednotlivá věta má svůj smysl. Lady Mary mluví tak, že mi to lahodí úplně stejně, jako když jsem po několika měsících mezi Japonci slyšela na tokijské premiéře Pána prstenů promluvit Galadriel. Nevím, co s originálními dialogy dělá dabing, ale myslím, že to ani nechci vědět a myslím, že i ti, kteří angličtinu příliš neovládají, by si měli kousek poslechnout v původním znění.
Co je však na Downtonu mimořádné, je péče, jakou tvůrci věnují výpravě. Tvůrci, disponující nemalým rozpočtem, věnují příběhu i reáliím obrovskou pozornost. Historické kostýmy jsou bez přehánění fantastické a dokonce mají vliv i současný módní průmysl. Levných kopií je plný e-bay. Ale ono vůbec všechno v seriálu dostalo výjimečnou péči, a je to znát. Proto se taky kamera snaží vytěžit maximum a zabírá detaily tak, že můžete vidět i nejdrobnější krajku nebo korálky na výšivce dámské róby. Porcelán v jídelně je krásně bílý, sklo se třpytí a dřevěný nábytek má bohatou strukturu, je tmavé a leskne se. Jednoduše pastva pro oči :-) Vřele doporučuju i dokumenty z natáčení, jsou moc pěkné (Ačkoliv Michelle Dockery v nich mává rukama a vůbec nemluví tak, jako její Mary.)

Tak.

Nemám tolik času, abych marnila čas u českých seriálů, speciálně těch, které byly natočeny v posledních patnácti letech. Proto jsem velice obezřetná v zapínání televize a pečlivě vybírám. Na podzim běžel poměrně zajímavý, ambiciózní projekt České století. Nehledě na předlouhé a leckdy ubíjející monology mluvících hlav, mě přece jen zaujal, shlédla jsem všechny díly a těším se na avizované jarní  pokračování (Ale Masarykův monolog o padající sněhové vločce, omg, ten mě bude ve snech strašit ještě dlouho.).

Druhým takovým seriálem se včera stala První republika.

Pravda, zatím to byl první díl. Pokud se ale tvůrci hlásí k inspiraci Panstvím Downton, lze alespoň trochu porovnávat už teď. Základní půdorys je celkem podobný. Rodina Valentů se koncem první světové války stěhuje do vily patřící zmizelým rodičům hlavní (asi) hrdinky. Ve flashbacích se rozvíjí se zápletka dvou bratrů zamilovaných do jedné dívky, zmizení, útěky, i nějaká ta vražda tam je. Vojáci umírající v boji. To je pro začátek celkem ucházející, slibná rozehrávka.

Samozřejmě, je to české, tzn. že poměry jsou mnohem skromnější, celkově. Tam, kde na servírování večeře dohlíží krutopřísný pan Carson, tady běhá kolem stolu rozcuchaná teta Medvecká a volá: "Jen si dejte, pane!" Kostýmy jsou přirozeně také chudší a jednodušší. Ale to je dáno jednak příběhem a jednak finančními možnostmi filmařů, čiliže to není výtka, nýbrž pouhé konstatování.

Mohl by mi ale někdo vysvětlit, proč je to natočeno tak, jak je to natočeno? Proč tak zoufale polopaticky? Proč si musí při stěhování rodiny různí kolemjdoucí na ulici mezi sebou několikrát říkat, že to je rodina Valentových? Uáá! Vždyť celý ten seriál je o nich, copak by to divák bez toho nepochopil?? Proč si členové rodiny ve čtyřech scénách musí významně říkat, že nedostávají zaplaceno a dochází peníze nešlo to vměstnat do jedné smysluplné scény, např. té poslední s Postráneckým? Proč se díváme na dvě služebné, jak se jedná ptá druhé, kam jde milostpaní? Vždyť je to jasně vidět hned o pár sekund později! Za dialog, během nějž jedna postava ptá druhé "Co po mně vlastně chceš?" "Já po tobě?" "Ano, ty." (plus mínus), by si tvůrci měli dát políček z obou stran. A u scény, kdy se bratři po letech setkají v hospodě "Brácho!" nebo u té, kdy služebná žene do postele ta dvě dvojčata a přijde řeč na rodinnou historii, jsem se regulérně červenala.

Proč? Proč jsou ty postavy takové žvanivé? K čemu je to dobré? Proč nejde napsat scénář úsporně, aby bylo řečeno jen to, co musí, aby to dávalo smysl a zbytečně se tam nepindalo? Je to opravdu tak těžké? To je vlastně má největší výtka.

Také tam, kde má Downton měkké světlo s ostrými detaily, tam má První republika jakýsi s prominutím vyblitý nahnědlý filtr a ta tlumená neostrost obrazu mě z nějakého důvodu docela irituje.

K oslavám konce války by mohlo být přidáno logo jakéhokoli pivovaru, a to rozhodně nemyslím jako pochvalu.

Co se hereckého obsazení týče, tím, že příliš nesleduju českou televizi, nedělá mi ani potíže vidět paní Štěpánkovou v další z nekonečné řady seriálových rolí matek rodu. Ani nikdo další není moc rušivý; ovšem už teď můžu říct, že na Vladimíra se mi kouká víc než dobře :-)

Zatím tedy První republika příliš srovnání s Panstvím Downton nesnese. Z mnoha důvodů. Přesto má ambice a už teď vyčnívá nad průměrnou zdejší tvorbu. Můj první dojem tedy je, že tenhle seriál je jako surový kámen, který teprve čeká na vybroušení. Potenciál na to rozhodně má.

7 komentářů:

  1. První republika Downton Abbey vody nepodá (a tady bych nechtěla vidět tu dabovanou verzi - myslím, že lidi o hodně přicházejí, zvlášt Maggie Smith je opravdu nepřekonatelná.

    Mně by u První republiky taky nevadily kostýmy a výprava - ale co mě totálně znechutilo byl ten náznak vraždy. Proč proboha potřebují tak šílenou zápletku? Proč nemůžou nechat rozhrát obyčejné lidské vztahy - je to materiál na deset sezón (jak velmi dobře ukázali Friends). Úhel služebnictva je zatím taky velmi slabý, snad se ještě rozjede.

    Já to budu momentálně sledovat kvůli Pavlovi Křížovi. Doufám, že tam sehraje nějakou větší úlohu. Ten jediný mi tam naprosto stylově zapadá. No vlastně ani paní Štěpánová není špatná, já ale pořád vidím jako majitelku hutě z Jakuba Skláře :). To byla taky super sága (na propagandu kašlu) a taky si vystačili bez vražd. To byl ale Dietl.

    OdpovědětVymazat
  2. No, mně se povedlo kousek zaslechnout a fakt ne-e. Všichni tam mluvili úplně stejnou, obyčejnou češtinou. Rozdíl mezi Annou a Mary žádný. Jediné plus by dostali dabéři leda za to, že nepoužili v dialozích to strašlivé české "Jak jako?"

    ad PR - ještě počkej. Po prvním dílu bych se zatím nepouštěla do spekulací, jestli ta vražda byla nadbytečná nebo ne. Uvidíme :-) Ale to víš, no, obyčejné lidské vztahy obvykle potřebují neobyčejně dobrého scenáristu, a jak jsi správně poznamenala - ne každý je Dietl.

    OdpovědětVymazat
  3. Když mně je celkem jedno, jestli ta vražda je součástí nějaké zápletky - prostě pro mě je to laciné a zbytečné - zhrzená láska a vražda rodičů milované ženy - uf. Nemá to "class", ať už se to vyvine jakkoli. Ovšem soudě dle zpovědi matinky farářovi, to bude nejspíš o tajnostech, náznacích, objevování, kdo ví, kdo tuší....

    Ale každý má jiný vkus.

    OdpovědětVymazat
  4. Však my nevíme, co z toho bude :-) V podobném typu filmu/seriálu, mně osobně nevadí, když se forma nadřadí obsahu. Vždyť si vezmi libovolného Poirota, tam se vraždí i pro mnohem malichernější důvody než zhrzená láska, a "class" to má, imho ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. No ale Poirot je žánrem detektivka!!

    IMHO, První Republika není myšlena jako detektivní příběh. Jestli jo, okamžitě to přestávám sledovat. Pak taky jakékoli srovnání s Downton Abbey mizí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to radši honem přestaň - PR má být "romantickou podívanou s detektivní zápletkou." :-)

      Vymazat
    2. asi jo.. romantika s detektivní zápletkou je pro mě paskvil, který se snaží pokrýt co nejvíc publika. To asi ani ten Pavel Kříž nezachrání.

      Aspoň, že ti scénáristi Downton Abbey mají rozum a správně se zabývají dobovými a sociálními tématy.

      Vymazat