pondělí 21. listopadu 2011

FILMEČKY: Půlnoční Paříž

Půlnoční Paříž je úžasný film. Vlastně úplně ideální, pokud se vypravíte na rande. Má skvělou atmosféru, je vtipný, romantický, hudba výborná a obsazení famózní. Trvá jenom hodinu a půl, která navíc uteče velmi rychle, takže než se nadějete, je téhle magické pohádky Woodyho Allena konec.

O co v ní jde? Mladý americký pár se vypraví na předsvatební cestu do Paříže. On je autor filmových scénářů, milovník starých časů a začínající, nepříliš úspěšný spisovatel. Ona a její rodiče mají dojem, že má o kolečko navíc, což je umocněno tím, že se tak opravdu projevuje. Každou noc se totiž propadne do minulosti mezi pařížskou bohémskou smetánku ve složení Steinová, Fitzgeraldovi, Hemingway, Dalí, Buñuel, Picasso:










Hlavní hrdina je celý Allen; je milý, lehce neurotický a sympatický, stejně jeho "dívka snů", okouzlující Adriana.

Moc příjemně se na to celé kouká. Noc v Paříži hezky plyne a člověk nemusí nic, jen si to užívat. A dokonce i na lehký intelektuální přesah v podobě odhalení, jak je to ve skutečnosti s nostalgií po zlatých časech, dojde. Samozřejmě, že v lehké romantické komedii se nedá cestovat časem bez toho, aniž by se vyskytly otázky kolem onoho přesouvání, ale dojde k tomu nejdřív hodinu poté, co film skončil, a kdo by chtěl Půlnoční Paříž brát vážně, tomu Allen ukáže dlouhý nos scénou se ztraceným detektivem v králově ložnici. Mě tahle surrealistická hříčka nesmírně bavila a těšila.

12 komentářů:

  1. hm ... já nevím, na mě to zas takový dojem neudělalo... měla jsem ráda Allenovy starší záležitosti (např. Manželé a Manželky) a úplně mě nadchnul MatchPoint (netuším, pod jakým jménem to šlo tady) - ten jsem si i koupila - ale Půlnoční Paříž pro mě nebylo to pravé allenovské - ty poslední záležitosti - Scoop, Vicki Christina Barcelona, Whatever works - a teda především You will meet a tall dark stranger - pro mě patří mezi ty méně povedené a ta Paříž je prostě proti tomu, co ten chlap za kamerou dokáže, jen odvárek...

    ale jako nenáročná oddychovka to není marné...

    OdpovědětVymazat
  2. Jako nenáročná oddychovka to vůbec není marné ;-)

    Schválně mi ukaž někoho, kdo v tady umí točit takhle lehkou rukou. U nás by Gila hrál Etzler a Hemingwaye Macháček :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Poledňáková...

    a Ženy v pokušení tedy pro mě kvalitou i oddychem strčily celou Paříž hravě do kapsy... (je to ovšem vzácná vyjímka)

    OdpovědětVymazat
  4. Poledňáková, hehe :-) A Vyjdělek že strčil Ženami v pokušení Allena do kapsy? Ehm ehm. Kimmy, kdybychom se ve všem shodly, byla by to nuda, co? ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. To jo :)

    Vejdělek vs Allen není srovnání, které jsem měla na mysli, srovnání bylo v rámci nenáročné oddechovky mně osobně mnohem více zaujaly Ženy v pokušení než Půlnoc v Paříži ...

    OdpovědětVymazat
  6. Mě ty Ženy nijak výrazně neurazily, v Čechách to zřejmě patří k tomu lepšímu, co tu v mainstreamu v posledních letech vzniklo, ale musím říct, že byly momenty, kdy jsem cítila stud a vlastně celý ten film mi přišel... prostě no... hm... nemorální.

    OdpovědětVymazat
  7. jo? a já myslela, jaká nejsem konzerva :)

    OdpovědětVymazat
  8. Přesně takový jsem z toho měla pocit:
    http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/recenze/clanek.phtml?id=663517

    Včetně toho nevýrazného mladíka.

    OdpovědětVymazat
  9. no nazdar...

    já jsem teda brutální kritik, ale kam se hrabu...

    tak já se jdu zahrabat i se svými "stereotypy o tom, co je mužská a ženská úloha"

    OdpovědětVymazat
  10. On je výborný kritik filmů, ty zas politiky, no :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Kimmy: Allena mam rad a videl jsem vetsinu jeho nenala filmu, ale nepochopim, jak lze hazet do jednoho pytle Whatever Works = brilantni konverzacku, ktera mi v dobe, kdy uz jsem Woodyho zcela odepsal, doslova vyrazila dech a You will meet.., ktere mi me nadseni spolehlive vzalo jako hodne nepovedeny kousek... Jinak Pulnoc v Parizi byla mila.

    OdpovědětVymazat
  12. Axident - řekněme tedy, že naše definice "brilatní konverzačky" se rozcházejí :)

    pro mě je mistrem tohoto formátu Tennessee Williams

    jsou ovšem i lidé, kteří za brilantní konverzačku považují Čekání na Godota

    OdpovědětVymazat